Inception på bio

2010-08-08 @ 16:58:56
Skulle inte tro att ni missat den senaste storfilmen "Inception" med Leonardo DiCaprio som hade premiär i Sverige den 23 juli.
Filmen är regisserad av Christopher Nolan och jag, precis som så många andra, tycker att det är ett rent mästerverk. Storyn är att Cobb (DiCaprio) och hans team kan ta sig in i människors drömmar och på så sätt sno idéer från andras undermedvetna.
Han ställs inför en ny utmaning, att plantera en idé i någon annans undermedvetna - även kallat inception. Det är ett riskfyllt uppdrag som måste planeras väl, och till hjälp har han sitt dreamteam bestående av såväl en arkitekt som en imitatör. Let the action begin!

Det är en komplicerad film som kan vara svår att förstå, men jag anser att den är helt fantastisk. Efter bions slut hördes livliga diskussioner om vad som egentligen hände och vad som betydde vad, vilket är väl befogat då det är en mycket filosofisk film i stil med Matrix (se likheten med parallella/drömvärldar och styra andra männsikors medvetanden). Detta passar mig mycket väl eftersom jag älskar Matrixtriologin.

DiCaprio är lysande (precis som i Titanic, trots att själva filmen är urdålig) och Ellen Page (tidigare sedd i Juno, mysig film) spelar en väldigt uppskattad roll som oskuldsfull arkitektstudent som tycks se allt på att nytt, klart sätt till skillnad från Cobb och hans vänner. Dock är det Cillian Murphy som spelar Robert Fischer Jr - offret för Inception - som gör den bästa skådespelarinsatsen, även om jag måste erkänna att jag har en otrolig förkärlek till honom som en av mina favoritskådespelare från The Dark Knight (även där regi av Nolan), Batman Begins och Peacock. Filmen är helt enkelt en stjärnhimmel av skådespelare (påkostad produktion I can tell) där även Ken Watanbe (The Last Samurai), Joseph Gordon-Lewitt och tom Hardy.

För mig är Inception värd 4/5 getingar/plus/toasters/thumbs up, för trots dess briljans kan jag inte låta bli att tänka på hur mycket som är Matrix-idé och att drömmarna spelas som actionfilmer istället för obegripliga virrvarr av händelser likt det verkliga livet. Dock stor bonus för påpekandet att man aldrig minns början av en dröm, för hur hamnade man egentligen på den där skruvade platsen? Dessutom är hela historien med Cobbs ex-fru en väldigt viktigt del av filmen då den ger ett annat djup och en parallell berättelse samt förvandlar filmen till mer än bara action. Ja, jag grät under en scen av filmen.

Sammanfattning: en film du måste se.

/ Jenny

Jenny om filmTrackbacks ()

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback